לוגואים של מועצת שוהם

 

עמודמדע

 

שלום לכולם,
אנו שמחים לשתף אתכם כי "עמודמדע" של אגף חינוך וקהילה יוצא לדרך.

העמוד נוצר במטרה לשמור על קשר אתכם, הילדים וההורים  שאוהבים מדע, גם בימים של ריחוק ובמהרה גם בימים של קרבה. מעת לעת נגיש וננגיש לכם נושאים שונים הקשורים למדע וטכנולוגיה.

נפרסם עדכונים לגבי פעילויות בתחומי המדעים והטכנולוגיה, תכנים מדעיים אקטואליים ורלוונטיים ליישוב וגם... חידות, שעשועים מדעיים והפעלות לזמן איכות משפחתי.

אתם מוזמנים לשלוח אלינו כתבות קצרות, המלצות על אתרים מעניינים (למשל למדור "מדע מקומי"...), גם להציע גם מדורים חדשים, שאלות וכל דבר מדעי שמעניין אתכם...
אנו נשתדל להעלות לאתר ולפרסם טקסטים נבחרים בציון שם הכותב לאחר בדיקה ומיון. 
כתבו לעמית: amitr@shoham.muni.il

מקווים שתהנו... ומבטיחים לשמור על קשר...

 

עמית רוזן                                                              
רכז מדעים יישובי

אופירה ביטון
מנהלת אגף חינוך וקהילה ומנהלת תאגיד החינוך שוהם בע"מ             


 

אפריל 2021

 

 

 

חידת "מי המדענ/ית"

את מבנה הסליל חקרתי
בצילום רנטגן לראשונה אותו ראיתי
אך אחרים השתמשו בעבודתי 
שניים זכו בפרס על הפיענוח 
רק בשנים האחרונות זכיתי להכרה - גם במדע יש קיפוח.
מי אני?

למשלוח תשובות

פרס לשני הפותרים הראשונים בכל חודש
לצערנו לא נוכל להעניק יותר משני פרסים לפותרים מספר חידות בשנה

                                                                            


הממציא/ה הצעיר/ה:

כיתבו לנו - מה היית רוצה להמציא?

   הקש כאן - למשלוח תשובות

 


מדע "מקומי"

 

 

 

 

גרים ברחוב הקשת... הביטו לשמיים:

 

הקשת בענן היא תופעת טבע אופטית. הקשת נוצרת כתוצאה משבירה של קרני אור בטיפות מים (מגשם או מהמזרקה בכיכר למשל). האור הבהיר (אור לבן) שאנו רואים המגיע מהשמש מורכב למעשה מכמה קרני אור בצבעים שונים ש"התערבבו". המים מאטים את מהירות מעבר האור בטיפה כך וכל צבע משנה את כיוונו ו"נפרד" מהצבעים האחרים. 
ברשתית העין קיימים איברי חישה המבחינים באור הנראה בצבעים אדום, ירוק וכחול ששילובם ביחד יוצר את כל הגוונים והצבעים שאנו מסוגלים לקלוט. 
הקשת נראית תמיד בכיוון הנגדי לשמש, חפשו את הקשת כשהשמש בגבכם (מערב בבוקר, מזרח בשעות הערב או צפון בצהריים). 
שימו לב שהצבע האדום נמצא בצידה החיצוני של הקשת, ואחריו באים הצבעים כתום, צהוב, ירוק, כחול, אינדיגו, ואז הצבע הסגול שנמצא בצידה הפנימי. לעיתים ניתן לראות גם את השבירה השנייה של האור - אז נראה שתי קשתות הפוכות בסדר הצבעים.

צורת הקשת היא הצורה שאנו רואים- חצי מעגל, הקשת ממשיכה אל מעבר לאופק ופני השטח חוסמים בפנינו את המשכה. אם היינו עומדים על הר גבוה ומביטים למטה- כך שהשמש מאירה מלמעלה – היינו יכולים לראות צורת עיגול שלם.


 


מרץ 2021

 

 

 

חידת "המדענ/ית במסיכה"

על פי הרמזים שלפניכם, מי המדענ/ית שאנחנו מחפשים?

כל הכבוד לפותרים!

הפתרון לחידת חודש מרץ:
גרגור יוהאן מנדל - נזיר שהיה גם ביולוג. מחקרו בצמחי האפונה הביא לגילוי חוקי התורשה הראשונים ולייסוד תחום המחקר הגנטי            

 


ינואר 2021

כל הכבוד למשפחות גזית וגרינברג על פתרון החידה!

 

 

 

 

חידת "המדענ/ית במסיכה"

על פי הרמזים שלפניכם, מי המדענ/ית שאנחנו מחפשים?

 

 

 

  הקש כאן - למשלוח תשובות

פתרון החידה הוא:

ניקולה טסלה. פיזיקאי, מהנדס חשמל וממציא. נולד בסרביה. על שמו קרויה יחידת המדידה טסלה, המסומנת באות T. טסלה המציא את גנרטור זרם החילופין שמשמש אותנו עד היום לאספקת חשמל. 
כמו כן, המציא את "סליל טסלה" - שנאי המאפשר לשנות את מתח ותדירות זרם החשמל – ובמתח גבוה מייצר מעין ברקים באוויר.
תוכלו לקרוא עליו עוד בלינק הבא

 

 


 

מאמר נבחר:
מחקרים מראים שהבנה ולמידה קשורים לפעילות חשמלית דומה (גלי מוח מסונכרנים)של הלומדים והמלמדים...

אולי זה מסביר חלק מהבעייתיות בלמידה מרחוק...

על זאת ועוד ב- כתבה המעניינת שלפניכם

 


 


                                                                                                          

                                                                               

 

 

 

מדע "מקומי"


מסתובבים בכיכר שלדג....? 
השלדג הוא דייג מיוחד – הראייה שלו היא בעלת רגישות גבוהה מאוד כך שכאשר הוא רואה דג ממקום מושבו על הענף, הוא מסוגל לחשב את מיקומו למרות שבירת קרני האור במים הגורמת לדג להראות במיקום אחר ממיקומו האמיתי. השלדג גם בעל ראיית צבעים יוצאת דופן שבעזרתה הוא מזהה את הדג מבין הגופים הצבעוניים הרבים הנמצאים בתנועה במי הנהר או משתקפים בהם. לפני הצלילה השלדג מניע את ראשו ומחשב את מיקום הדג במים ואז...עוצם עיניים וצולל...ומצליח ברוב המקרים לתפוס את הדג. 
כמו כן, מקור השלדג מאוד יעיל מבחינה אווירודינמית ומאפשר לו לצלול לעבר הטרף במהירות גבוהה ומבלי שהמים מתיזים (!).מתכנני רכבות ה"קליע" ביפן מחקים את מקור השלדג כך שחלקן הקדמי מעוצב באופן דומה. 


 


בפעם הבאה שתעברו בכיכר שקנאי...
השקנאי משתמש בשק שבמקורו כמעין רשת דיג, כאמצעי לתפיסת מזון ולא כמקום אחסון מזון.
השקים  גמישים מאוד ויכולים להתרחב ולהתכווץ, השקנאי למעשה בולע את הדג עם ליטרים של מים, אחר כך מכווץ את השק, מסנן את המים החוצה ובולע את הדג.


בפעם הבאה שתעברו בכיכר זמיר...
ציפור הזמיר היא ה"זמרת" הטובה ביותר. הזמיר בעלת יכולת "לשיר" יותר תווים מאשר ציפורים מסוג אחר בגלל המוח המורכב שלה. מחקרים הראו שהאזורים הגבוהים במוח הזמיר נמצאו גדולים יותר ביחס לאזורים נמוכים יותר, דבר המעיד על יכולות שפה ותקשורת טובות יותר. הזמיר מסוגלת לצייץ למעלה מאלף תווים שונים! (יותר ממה שמותר בטוויטר...) 
 


גרים ברחוב צוֹרָן?  
הידעת? הצורן הוא יסוד כימי, ששמו הלועזי הוא סיליקון וסמלו הכימי Si. את החומר תוכלו למצוא בחול למשל ובגרגרי אבק והוא מאוד נפוץ בכדור הארץ. הסיליקון משמש במוצרים אלקטרוניים ובמתקנים הפועלים על אנרגיית השמש (אנרגיה סולארית).

 


 

     קישורים לאתרים מומלצים לשעות הפנאי:

  המחשה גרפית והסברים (באנגלית) של מושגים הקשורים במגיפת הקורונה

  אתר משרד המדע

  סוכנות החלל הישראלית

  מכון דוידסון - כללי

  מכון דוידסון - עדכוני קורונה

  פרונטירז


 

  The Science Scoop
  Hashem Al-Ghaili
  BBC earth
  Science insider
  The royal society
  Smithsonian magazine/channel
  הידען
  Exploratorium


 

פודקאסטים - להאזנה

  כאן - תאגיד השידור הישראלי - "המובן מאליו"

  גל"צ - האוניברסיטה המשודרת

  רשת עושים היסטוריה - "התשובה"
 


 

  לתגובות, הצעות, שאלות ומה שבא לכם... כתבו לעמית: amitr@shoham.muni.il