לוגואים של מועצת שוהם

עמודמדע

שלום לכולם,
אנו שמחים לשתף אתכם כי "עמודמדע" של אגף חינוך וקהילה יוצא לדרך.

העמוד נוצר במטרה לשמור על קשר אתכם, הילדים וההורים  שאוהבים מדע, גם בימים של ריחוק ובמהרה גם בימים של קרבה. מעת לעת נגיש וננגיש לכם נושאים שונים הקשורים למדע וטכנולוגיה.

נפרסם עדכונים לגבי פעילויות בתחומי המדעים והטכנולוגיה, תכנים מדעיים אקטואליים ורלוונטיים ליישוב וגם... חידות, שעשועים מדעיים והפעלות לזמן איכות משפחתי.

אתם מוזמנים לשלוח אלינו כתבות קצרות, המלצות על אתרים מעניינים (למשל למדור "מדע מקומי"...), גם להציע גם מדורים חדשים, שאלות וכל דבר מדעי שמעניין אתכם...
אנו נשתדל להעלות לאתר ולפרסם טקסטים נבחרים בציון שם הכותב לאחר בדיקה ומיון. 
כתבו לעמית: amitr@shoham.muni.il

מקווים שתהנו... ומבטיחים לשמור על קשר...

עמית רוזן - רכז מדעים יישובי        אופירה ביטון - מנהלת אגף חינוך וקהילה ומנהלת תאגיד החינוך שוהם בע"מ             


 

מוזמנים להתרשם ולהירשם - קורסי המדע של תשפ"ב

https://www.shoham.muni.il/616/?preview=d5ew6s16a41w15


 


אוקטובר 2021

 

 

חידת "מי המדענ/ית"

נולדתי בצרפת, על ענבים ותסיסה למדתי
חיים לא נוצרים יש מאין – את זאת הבנתי
בזכותי לא מתקלקל מזון שאנו אוכלים
והוכחתי שיין לא נוצר בלי שמרים

 

כל הכבוד לפותרי החידה!
הפתרון הוא: לואי פסטר שנולד בצרפת בשנת 1822. בלימודיו האקדמיים חקר פסטר את מבנה הגבישים ובעקבות טרגדיה משפחתית התחיל לחקור מחלות מידבקות.
פסטר חקר תהליכי תסיסה בקליפות ענבים (זג) וגילה ששמרים, יצורים זעירים חד תאיים, בתהליך נשימתם, הופכים מולקולות סוכר לחומצות, לגזים ולאלכוהול וכך מתסיסים את מיץ הענב והופכים אותו ליין.  
פסטר הראה שללא שמרים – לאחר עיקור- אין תהליך תסיסה  וכך שלל את תיאוריית הבריאה הספונטנית. בהמשך פיתח פסטר את השיטה הנקראת על שמו עד היום- פסטור:  בשיטה זו מחממים חלב  (אך הדבר נכון גם למשקאות אחרים) לטמפרטורה שבין 60 ל-100 מעלות צלזיוס, שהורגת את החיידקים ומונעת את קלקול החלב וכן אינה פוגעת בתכונות הנוזל עצמו.

                                                                      


הממציא/ה הצעיר/ה:

כיתבו לנו - מה היית רוצה להמציא?

  הקש כאן - למשלוח תשובות

 


   מפגש עם וטרינרית בנושא "שפת החיות"


 

מדע "מקומי"

 

 

 

 

 

רחוב תירוש

התירוש הוא המיץ המופק מענבים.  התירוש, בשונה מיין -אינו עובר תהליך תסיסה : תהליך שבו שמרים הופכים את הסוכר שבמיץ לאתנול (כוהל או אלכוהול) ולפחמן דו-חמצני. מלבד המיץ המתוק והטעים, מחקרים גילו חומרים המצויים בזג, קליפת הענב, שתרומתם לבריאות היא רבה.  בין החומרים נמצאים פוליפנולים  ורסברטול שהם נוגדי חימצון התורמים למניעה של בעיות לב, דלקות ואף סרטן. 

 

כיכר ברבור

הברבור הוא עוף מים גדול ובעל מוח גדול יחסית (ממש לא "מוח של ציפור"). מחקרים מראים שלברבורים התנהגות חברתית מורכבת והם מתקשרים עם ציפורים ועם בעלי חיים באמצעות שפה מגוונת של צלילים. בהתנהגותם המשפחתית- שני בני הזוג קשורים זה לזה לכל ימי חייהם והברבורים הצעירים נשארים עם הוריהם עד לעונת הדגירה הבאה. בטקס החיזור הברבורים מטים את ראשיהם ומתקבלת צורת ה"לב" כמו בתמונה.

 


גרים ברחבת פנינה?

הפנינה היא אבן החן היחידה הנוצרת באופן אורגני ביצור חי. הפנינה נוצרת כאשר חומר זר נכנס לצדפה ובתגובה קליפת הצדפה מפרישה חומר שנקרא "דר" המצפה את הגוף שנכנס. כיום מרבית הפנינות שנוצרות הן מלאכותיות ומאוד נדיר למצוא פנינה שנוצרה באופן טבעי. בשנת 2012, מצאו חוקרים צרפתים מצאו את מה שנחשב כפנינה העתיקה ביותר. 
פנינים שחורות מטהיטי נחשבות יקרות מאוד, אך לא תמיד היה זה כך. עד לפני קצת למעלה מ 100 שנה אף אחד לא קנה אותן, עד שהוצגו במחיר גבוה שנקבע שרירותית, לצד אבנים יקרות בחנות בארה"ב. התוצאה היתה "חסרת היגיון כלכלי לכאורה כאשר הביקוש לפנינים שחורות זינק וכך גם המחיר והפנינים השחורות הן דוגמא לאופן קבלת ההחלטות הכלכליות הלא רציונאלי  של האדם (הדוגמא מתוך הספר של פרופ' דן אריאלי "לא רציונאלי ולא במקרה").


 


 

  חידת "המדענ/ית במסיכה" - פתרונות חידות עבר

 


 


 

מאמר נבחר:
מחקרים מראים שהבנה ולמידה קשורים לפעילות חשמלית דומה (גלי מוח מסונכרנים)של הלומדים והמלמדים...

אולי זה מסביר חלק מהבעייתיות בלמידה מרחוק...

על זאת ועוד ב- כתבה המעניינת שלפניכם

 


                                                                                                          

                                                                               

 

 

 

מדע "מקומי"

גרים ברחוב בזלת?
בזלת היא סוג של סלע נפוץ בגוון שחור בעיקר. הוא נוצר ידי הרי געש בעיקר כאשר הלבה הנוזלית מתפרצת מהר הגעש, זורמת על פני הקרקע, מתקררת והופכת מוצקה. אפשר למצוא בזלת גם על כוכבי לכת כמו המאדים וונוס ואפילו על אסטרואידים.
בשל חוזקה, משמשת הבזלת כבר מימי קדם בבנייה, לסלילת כבישים ומדרכות. בשנת 2003, התגלה ברמת הגולן מבנה ארכיטקטוני יוצא דופן בצורת מעגלים ענקיים עשויים סלעי בזלת שמעריכים שנבנה לפני כ 5000 שנה (!) ולא ברור מה מטרתו...


גרים ברחוב נרקיס? 

הנרקיס הוא פרח מוגן בארצנו. הוא בעל מראה עדין ויפה ובעל ריח נעים וחזק. אבל...אל תטעו בו... 
המיץ המופק מפרח הנרקיס מכיל גבישים חדים המונעים מבעלי חיים מלאכול את הפרח. מגע עם נוזל זה עלול ליצור גירוי בעור. כמו כן, פקעות הנרקיס הן רעילות לבעלי חיים וכאשר שותלים נרקיסים בגינה יש לשים לב שחיות המחמד לא חופרות ומנסות להגיע לפקעות.
למרות רעילות הפקעות, מפיקים מהן כיום תרופה המשמשת לטיפול בתסמיני אבדן הזיכרון של מחלת האלצהיימר.

גרים ברחוב הקשת? הביטו לשמיים:
הקשת בענן היא תופעת טבע אופטית. הקשת נוצרת כתוצאה משבירה של קרני אור בטיפות מים (מגשם או מהמזרקה בכיכר למשל). האור הבהיר (אור לבן) שאנו רואים המגיע מהשמש מורכב למעשה מכמה קרני אור בצבעים שונים ש"התערבבו". המים מאטים את מהירות מעבר האור בטיפה כך וכל צבע משנה את כיוונו ו"נפרד" מהצבעים האחרים. 
ברשתית העין קיימים איברי חישה המבחינים באור הנראה בצבעים אדום, ירוק וכחול ששילובם ביחד יוצר את כל הגוונים והצבעים שאנו מסוגלים לקלוט. 
הקשת הנוצרת מהשמש נראית תמיד בכיוון הנגדי לשמש, חפשו את הקשת כשהשמש בגבכם (מערב בבוקר, מזרח בשעות הערב או צפון בצהריים). 
שימו לב שהצבע האדום נמצא בצידה החיצוני של הקשת, ואחריו באים הצבעים כתום, צהוב, ירוק, כחול, אינדיגו, ואז הצבע הסגול שנמצא בצידה הפנימי. לעיתים ניתן לראות גם את השבירה השנייה של האור - אז נראה שתי קשתות הפוכות בסדר הצבעים.

צורת הקשת היא הצורה שאנו רואים- חצי מעגל, הקשת ממשיכה אל מעבר לאופק ופני השטח חוסמים בפנינו את המשכה. אם היינו עומדים על הר גבוה ומביטים למטה- כך שהשמש מאירה מלמעלה – היינו יכולים לראות צורת עיגול שלם.
 


מסתובבים בכיכר שלדג....? 
השלדג הוא דייג מיוחד – הראייה שלו היא בעלת רגישות גבוהה מאוד כך שכאשר הוא רואה דג ממקום מושבו על הענף, הוא מסוגל לחשב את מיקומו למרות שבירת קרני האור במים הגורמת לדג להראות במיקום אחר ממיקומו האמיתי. השלדג גם בעל ראיית צבעים יוצאת דופן שבעזרתה הוא מזהה את הדג מבין הגופים הצבעוניים הרבים הנמצאים בתנועה במי הנהר או משתקפים בהם. לפני הצלילה השלדג מניע את ראשו ומחשב את מיקום הדג במים ואז...עוצם עיניים וצולל...ומצליח ברוב המקרים לתפוס את הדג. 
כמו כן, מקור השלדג מאוד יעיל מבחינה אווירודינמית ומאפשר לו לצלול לעבר הטרף במהירות גבוהה ומבלי שהמים מתיזים (!).מתכנני רכבות ה"קליע" ביפן מחקים את מקור השלדג כך שחלקן הקדמי מעוצב באופן דומה. 

 


בפעם הבאה שתעברו בכיכר שקנאי...
השקנאי משתמש בשק שבמקורו כמעין רשת דיג, כאמצעי לתפיסת מזון ולא כמקום אחסון מזון.
השקים  גמישים מאוד ויכולים להתרחב ולהתכווץ, השקנאי למעשה בולע את הדג עם ליטרים של מים, אחר כך מכווץ את השק, מסנן את המים החוצה ובולע את הדג.

 


בפעם הבאה שתעברו בכיכר זמיר...
ציפור הזמיר היא ה"זמרת" הטובה ביותר. הזמיר בעלת יכולת "לשיר" יותר תווים מאשר ציפורים מסוג אחר בגלל המוח המורכב שלה. מחקרים הראו שהאזורים הגבוהים במוח הזמיר נמצאו גדולים יותר ביחס לאזורים נמוכים יותר, דבר המעיד על יכולות שפה ותקשורת טובות יותר. הזמיר מסוגלת לצייץ למעלה מאלף תווים שונים! (יותר ממה שמותר בטוויטר...) 
 


גרים ברחוב צוֹרָן?  
הידעת? הצורן הוא יסוד כימי, ששמו הלועזי הוא סיליקון וסמלו הכימי Si. את החומר תוכלו למצוא בחול למשל ובגרגרי אבק והוא מאוד נפוץ בכדור הארץ. הסיליקון משמש במוצרים אלקטרוניים ובמתקנים הפועלים על אנרגיית השמש (אנרגיה סולארית).

 


 

     קישורים לאתרים מומלצים לשעות הפנאי:

  המחשה גרפית והסברים (באנגלית) של מושגים הקשורים במגיפת הקורונה

  אתר משרד המדע

  סוכנות החלל הישראלית

  מכון דוידסון - כללי

  מכון דוידסון - עדכוני קורונה

  פרונטירז


 

  The Science Scoop
  Hashem Al-Ghaili
  BBC earth
  Science insider
  The royal society
  Smithsonian magazine/channel
  הידען
  Exploratorium


 

פודקאסטים - להאזנה

  כאן - תאגיד השידור הישראלי - "המובן מאליו"

  גל"צ - האוניברסיטה המשודרת

  רשת עושים היסטוריה - "התשובה"
 


 

  לתגובות, הצעות, שאלות ומה שבא לכם... כתבו לעמית: amitr@shoham.muni.il