הורים יקרים, 
פתיחת שנת הלימודים תהיה שונה מכל שנה בשל נגיף הקורונה. כניסה למסגרת חינוכית מספקת לילדים מענה על צרכי סקרנות ולמידה, וצרכי השתייכות חברתיים, כל אלה חשובים להתפתחות ותורמים לחוסן אישי. הכניסה לגן מעוררת מטבעה התרגשות לצד חששות. במכתב זה המלצות העשויות לסייע כהכנה לכניסה לגן ובהסתגלות, בראי התקופה: 

הכנה בבית סמוך לכניסה לגן

סימן וי עוררו סקרנות לגבי הגן: ספרו לילדכם כי בגן יוכל לשחק, ללמוד ולהתנסות במגוון רחב של פעילויות, משחקים, לפגוש חברים ולהנות. הרבו בתיאורים על מנת להמחיש: מי ילווה אותו לגן, ספרו על הגננת שתקבל אותו והצוות שמצפה לו. הנחו את ילדכם שבכל עניין יוכל לגשת למבוגר בגן, ולהיעזר בו. הדגישו כי אתם סומכים עליו ותסייעו לו במידת הצורך. ניתן ליצור קשר עם חבר שילמד באותו גן, להכיר ולהפגיש ביניהם (גם באמצעים מקוונים).
סימן וי עודדו שיח רגשי: שאלו את ילדכם כיצד הוא מרגיש לקראת הכניסה לגן. עודדו הבעה של מגוון רגשות: ציפייה, תסכול, קושי, חשש, שמחה ועוד. הדגישו את החיובי, והעבירו מסרים של ביטחון. עזרו לילדכם ללמוד לזהות מה יכול לסייע לו כשקשה, למשל: לצייר, לדפדף בספר, לחבק את הדובי, לקפוץ במקום. 
סימן וי היכרות עם סביבת ומבנה הגן: היכרות מוקדמת מסייעת בתהליכי הקליטה גם אם מדובר בהכרות מבחוץ. חשוב להכיר לילד את סביבת הגן: תחוו ביחד את המראות והצבעים, הריחות והצלילים בדרך אל הגן. הראו לילד את מבנה הגן מבחוץ ואת שער הכניסה. הסבירו לילד כי בשל נגיף הקורונה הפרידה תעשה בפתח מבנה הגן, ושם יפגשו את הצוות.
סימן וי תרגול עצמאות: המעבר לגן כרוך באתגרים של תפקוד עצמאי יותר. תרגלו עם הילדים תהליך של בחירת בגדים בערב לפני השינה. בהתאם לגיל תרגלו לבישת בגדים (ללא שרוכים או כפתורים), נעילת נעליים, סגירה ופתיחה של תיק הגן ועוד. 

תהליכי הסתגלות ופרידה:
הסתגלות לגן בימי קורונה שונה מהתנאים בימים רגילים. צוות הגן נערך לקליטת הילדים, ואנו בטוחים כי בשיתוף פעולה עם הגננת והצוות ניתן לסייע בתהליך. חשוב לזכור כי ילדים צעירים רואים בכם ההורים מקור חוסן, וחשים את הקשיים והחששות שלכם, על כן הם זקוקים לתחושת בטחון מצדכם ואמון בהם ובצוות. יתכן כי בימים הראשונים יתעוררו קשיי פרידה, או קשיים נוספים, כגון: הרטבה, קשיי שינה, ביטויי זעם ועוד. התנהגויות אלו ואחרות הינן טבעיות, ואצל מרבית הילדים יחלפו במהרה ככל שיכירו את צוות הגן ואת הסביבה החדשה. כל הורה מכיר את הילד שלו, ומה עשוי לסייע לו להתגבר על קשייו, שתפו את הצוות בכך. להלן הצעות לדברים שעשויים לסייע בתהליכי פרידה: 

ציור של פרח מומלץ שהילד יגיע אל הגן כשהוא הולך על רגליו ולא בזרועותיכם פרידה קשה יותר מזרועות ההורים. כך, ילדכם מקבל מסר שהוא בוגר ועצמאי.

ציור של פרח יש להגיד לילדכם שאתם הולכים ציינו במשפט קצר: "עכשיו אני הולך/ת, ואבוא לאסוף אותך בסיום הפעילות", אפשר להוסיף: "כשאחזור אשמח לשמוע איך היה לך היום בגן".

ציור של פרח טקס פרידה מסייע: ניתן לבחור עם הילד דקלום או רצף תנועות כטקס פרידה. אפשר לתרגל זאת בבית גם כשאתם יוצאים לעבודה או לקניות וכדומה. 

ציור של פרח אם הילד עצוב/בוכה: חשוב להתייחס ולומר "אני רואה שקשה לך, לפעמים קשה להיפרד. אני בטוח/ה שיהיה לך טוב/שמח בגן". חיזרו על המשפט "עכשיו אני הולך/ת, אחזור בסוף הפעילות לאסוף אותך". 

ציור של פרח חשוב שהפרידה תהיה קצרה: לאחר שהודעתם לילד והתייחסתם לתחושותיו, על אף הקושי, חשוב להתרחק וללכת. אל תשאלו האם אתם יכולים ללכת – התשובה לרוב תהיה "לא!". פרסים ומתנות, כמו גם איומים ("אם לא תיפרד יפה, אז.."), לא מומלצים. לאחר שנפרדתם, אל תחזרו גם אם אתם שומעים את הילד בוכה, הדבר עשוי לבלבל ולהקשות עוד יותר. במידת הצורך ובתאום עם הגננת ניתן לשקול הקדמה של האיסוף.
ציור של פרח חפץ מעבר: במקרה הצורך, התייעצו עם הגננת באשר לאפשרות להביא חפץ מהבית, שעשוי לסייע לילד להירגע בימים הראשונים - חשוב בעיקר בגן לגילאי 3 שנים. 

איסוף הילדים ושיחה לאחר הגן
ציור של פרח שאלו את הילד כיצד הרגיש בגן, חזקו אותו על ההתמודדות והדגישו כי אתם גאים בו. במקרה הצורך, ציינו כי לעיתים לוקח זמן להתרגל למקום חדש והגן הינו מקום טוב עבורו. 

ציור של פרח הזכירו כי מחר שוב נחזור לגן, חזרו על מקום הפרידה וטקס הפרידה שקבעתם, ובדקו עם הילד אם יש משהו נוסף שיכול לסייע לו. 

זכרו שאתם לא לבד: 
הגננת וצוות הגן יסייעו לכם בתהליכי הקליטה בגן. קשר רציף, אמון ושיתוף פעולה בין ההורים לצוות החינוכי ישרה על הילד תחושת ביטחון. חשוב לעדכן את מנהלת הגן בכל שינוי המתרחש גם בבית, בייחוד בשל נגיף הקורונה (בידוד ביתי, תחלואה, עבודה, ושינויים אחרים). אל תהססו לפנות בכל שאלה והתלבטות. השירות הפסיכולוגי החינוכי עומד לשירותכם, בבקשה השאירו הודעה בטלפון או במייל 03-9731224 aliza@shoham.muni.il

המציאות החדשה מאתגרת עבור כולנו, ביחד נצליח לספק לילד תחושת מוגנות ומסוגלות. שיתוף הפעולה, משמעותי ביותר להסתגלות יעילה בשנת הלימודים הייחודית בצל נגיף הקורונה.
 

באיחולי שנת לימודים מוצלחת ובריאה,
השירות הפסיכולוגי החינוכי – שהם.

* נערך על בסיס מקור שנכתב והופץ על ידי שפ"י (השירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך).